Berita - 04/03/2011

Kadar inflasi kekal stabil - Zeti
- Utusan Malaysia 04/03/2011

Kadar inflasi semasa kekal stabil dan dijangka menyokong pertumbuhan ekonomi walaupun terdapat peningkatan harga komoditi yang konsisten ketika ini, kata Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM), Tan Sri Dr. Zeti Akhtar Aziz.

Malah, harga minyak mentah dunia yang melepasi paras AS$100 (RM300) juga tidak boleh menjadi penanda aras kepada ketidakstabilan ekonomi negara.

BNM bagaimanapun perlu membuat penilaian terlebih dahulu sama ada berlakunya gangguan bekalan komoditi atau tidak pada waktu ini, ujar Zeti..




Malaysia lubuk pelaburan negara-negara Arab

- Utusan Malaysia 04/03/2011
 
Malaysia bakal menjadi lubuk pelaburan negara-negara Arab setelah nilai pemeteraian memorandum perjanjian persefahaman (MoU) pelaburan negara-negara itu dengan negara ini lebih AS$40 bilion (RM128 bilion) pada tahun lalu.

Pengerusi Dewan Perniagaan Arab Malaysia (AMCC), Mohamad Radwan Alami berkata, , jumlah nilai MoU itu dijangka meningkat sebanyak 40 peratus pada tahun ini.

Beliau berkata, Malaysia merupakan negara berpotensi untuk dilabur berikutan kekuatan negara ini dalam dua aspek iaitu perindustrian dan kewangan Islam.



Ringgit ditutup kukuh
- Utusan Malaysia 04/03/2011

Ringgit menyaksikan peningkatan berbanding dolar AS pada akhir dagangan hari ini berikutan kenaikan mata wang Asia, kata peniaga.

Penurunan harga minyak mentah ekoran semakin redanya ketegangan di Libya, merangsang sentimen terhadap pasaran dan mata wang Asia, kata peniaga.

Seorang peniaga berkata, kedudukan ringgit kekal kukuh dan dijangka berkisar sekitar paras semasa iaitu 3.0000.

Tiada ulasan: