Berita - 11/03/2011


SRR: BNM dijangka naikkan 1%

- Utusan Malaysia 11/03/2011


Bank Negara Malaysia (BNM) dijangka meningkatkan Keperluan Rizab Berkanun (SRR) kepada satu peratus mata untuk mengelakkan berlaku risiko dalam makroekonomi dan ketidakseimbangan kewangan.

AmResearch dalam nota penyelidikannya berkata, di sebalik kenaikan dalam SRR, bank pusat itu diramal mengekalkan Kadar Dasar Semalaman (OPR) kepada 2.75 peratus untuk kali keempat.

Keputusan itu dijangka dibuat pada Mesyuarat Jawatankuasa Monetari BNM, esok.

Firma penyelidikan tersebut menambah, pendekatan SRR digunakan dalam polisi monetari itu untuk mengekang kebimbangan lebihan kecairan dalam sistem kewangan negara.

''Jika SRR digunakan, BNM dijangka menyerap antara RM6 bilion dan RM7 bilion daripada lebihan kecairan dalam sistem kewangan yang kini dianggarkan memiliki sebanyak RM250 bilion,'' katanya dalam nota penyelidikan itu.



Rehda: Rumah naik harga hingga 50 peratus
- Utusan Malaysia 11/03/2011


Harga rumah yang bakal dilancarkan pada tahun ini meningkat antara dua peratus hingga 50 peratus atau secara puratanya 13 peratus.

Kaji Persatuan Pemaju Perumahan dan Hartanah (Rehda) bagi separuh kedua 2010 mendapati harga bahan binaan dan petrol yang semakin meningkat mendorong kepada kenaikan harga rumah yang dilancarkan pada Januari hingga Jun tahun ini.

Selain itu, pemaju turut berdepan dengan isu kekurangan tanah untuk dibangunkan terutama di bandar-bandar besar seperti Lembah Klang dan Pulau Pinang.

Presiden Rehda, Datuk Seri Michael Yam Kong Choy berkata, hartanah bernilai melebihi RM100,000 sehingga RM500,000 adalah yang senang untuk dijual.

Tiada ulasan: