Berita - 10/03/2011

Skim Rumah Pertamaku tidak sebab krisis subprima
- Utusan Malaysia 10/03/2011

Datuk Seri Najib Tun Razak yakin pelancaran Skim Rumah Pertamaku tidak akan menyebabkan krisis subprima di negara ini seperti yang berlaku ke atas banyak institusi perbankan di Amerika Syarikat (AS) hujung tahun lalu.

Perdana Menteri menjelaskan, ini kerana skim pinjaman buat para pembeli rumah di bawah skim itu akan diluluskan secara sistematik dan dikawal selia oleh Bank Negara Malaysia dengan rapi.

Katanya, kaedah itu amat berbeza dengan syarat-syarat longgar yang diamalkan oleh institusi perbankan di negara kuasa besar berkenaan.

"Mereka (institusi perbankan di AS) tidak mengambil kira kemampuan para peminjam untuk membayar balik dan meluluskannya (pinjaman) secara berlebihan dengan cara tidak bertanggungjawab," katanya.



Akta tangani aliran keluar dana
- Utusan Malaysia 10/03/2011

Akta Perkhidmatan Perniagaan Wang akan dibentangkan di Parlimen pada separuh pertama tahun ini, kata Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM), Tan Sri Zeti Akhtar Aziz.

Katanya, akta itu bertujuan untuk menangani aliran keluar dana.

''Sebelum ini BNM telah memperkenalkan beberapa peraturan seperti pertukaran mata wang dan pengisytiharan keluar masuk mata wang,'' katanya.

Tiada ulasan: